Artikelen in de winkels liggen niet zomaar op de plaats waar ze liggen.
Daar is goed over nagedacht. Bijvoorbeeld, dure en diefstalgevoelige producten liggen op een goed zichtbare plaats. Producten van A-merk liggen vaak op ooghoogte zodat ze opvallen. Producten van eigen huismerk liggen vaak heel laag. Deze hoeven niet op te vallen.
Nu wil ik jullie iets vertellen over verwantschappen van artikelen. Artikel verwantschappen zorgen voor een logische indeling van producten. Zo is het vanzelfsprekend dat de koffie naast koffiemelk staat en mandarijnen naast sinaasappels en anderen citrus fruit.
De 10 bekendste artikel verwantschappen zijn :
1. Consumptieverwantschap
Alle alcoholhoudende dranken naast mekaar, alle snoep naast mekaar en alle chips naast mekaar. Vaak te zien in supermarkten.
2. Geslachtsverwantschap
Dameskleding rechts en herenkleding links. Kinderafdeling achterin. Om duidelijk aan te geven waar de klanten producten voor zichzelf kunnen vinden. Soms wordt deze verwantschap ook in speelgoedwinkels gebruikt.
3. Productieverwantschap
Artikelen die op dezelfde manier worden geproduceerd. Soms ook producten die van hetzelfde materialen worden gemaakt.
Artikelen met dezelfde stijl. Bijvoorbeeld sportief, romantiek en zakelijk.
5. Themaverwantschap
Artikelen die hetzelfde thema aangaan Voorbeelden hiervan zijn : alle WK spullen of alle kerst artikelen.
Kleurenverwantschap wordt vaak gebruikt bij bouwmarkten. Vooral met verf en behang. De kleuren gaan van wit naar geel, oranje, rood, paars, blauw, en zwart.
7. Maatverwantschap
Vooral bij schroeven en spijkers. Van klein naar groot, of juist dezelfde maten naast mekaar.
Artikelen worden op merken gesorteerd. Meestal vind je dit in elektronica zaken. Alle Sony tv`s links, daarnaast alle LG tv`s en aan de rechter kant Panasonic.
9. Leeftijdverwantschap
Wordt vaak gebruikt bij speelgoedwinkels. Zo kun je makkelijk zien welke speelgoed voor kinderen van 3+ bedoeld zijn en welke voor kinderen 12+
10. Prijsverwantschap
Auto dealers gebruiken soms deze verwantschap. Vooraan alle dure auto`s en achteraan de goedkoopste en tweedehands auto`s. Dit trekt de klanten aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten